【番外】 Trends in the Technical Communication Industry 2014

2月15日付のCIDM(Center for Information-Development Management)のBest Practices Newsletter(論文集のようなものです)を見ていたら、

The 2014 CIDM survey showed a marked decrease in the
number of organizations publishing to PDF.

というくだりがあったので調べてみました.

Trends in the Technical Communication Industry 2014

Comparing results from the first annual survey in 2013 to 2014, our biggest surprise, reflecting an emerging industry trend, was the move to HTML publishing. In 2014, 69 percent of respondents reporting publishing content in HTML and delivering the content through a corporate website. In 2013, only 19 percent of respondents reported publishing their content in HTML.

In 2013, only 23 percent of respondents predicted that they would be publishing in HTML in the next two to three years. Clearly, something has changed and changed significantly. In 2014, 80 percent of respondents predicted that they would be publishing in HTML in the next two to three years.

At the same time that HTML publishing is increasing, PDF publishing appears to be decreasing, as we have tracked as a trend for the last several years (shown in Figure 1).
Publishing PDFs to corporate websites is, as we know, the simplest way to publish content, especially when those controlling the websites do not want to develop more complex interfaces to support the content. We also are often told that customers prefer PDFs. However, given the customers rarely know what the alternatives are, this preference is hardly surprising.
Not only is PDF publishing trending downward and HTML publishing trending up, newer forms of communication with customers are trending upward dramatically with the next two to three years:

以下(非常に勝手な)拙訳です.

2013年と2014年の最初の四半期のアンケートを比べてみて驚くのはこの産業(情報技術産業を指す)の新しいトレンドを反映するHTML publishingへの移行です.2014年には、69%の回答者がHTMLでコンテンツを作り、企業のWEBサイトを通じて配布していると報告しています.2013年にはたった19%の回答者しかコンテンツをHTMLでpublishingしていると報告されていませんでした.

2013年には23%の回答者が2~3年先にHTMLでpubllishingすると述べていました.あきらかに何かが大きく変わったのです.

HTML publishingの増加と同時に、PDF publishingは私たちのここ数年の調査をたどると減少傾向を表しています.
PDFを企業のWEBサイトに置くというやり方は、コンテンツをpublishするもっとも簡単な方法です.特にコンテンツサポートするためのコントロールにるのに複雑なインタフェースを必要としません.また私たちは顧客がPDFを望むと言われてきました.しかし、顧客がこの代替手段を知らないとすればこのような志向は驚くにあたりません.PDF publishingの減少、HTML publishingの増加というトレンドだけでなく、新しい形での顧客とのコミュニケーションが来るべき2、3年のドラマチックなトレンドとなってゆくでしょう.

Trends in the Technical Communication Industry 2014

2015 Trends Survey: Infographic

これらのアンケート結果を見ると情報技術産業のpublishingの手段としてPDFは確実に減っているようです.代わりにスコアを伸ばしているのがHTMLです.アンケートでは多くの方がライターでユーザーズマニュアルのようなものを作っている方が多いようなのですが、従来からの企業がPDFを作ってWEBに上げておくというやり方では、もはや時代にそぐわないのでしょう.「現在のpublishingの欠点は?」という問いに対して一番多い回答は「検索の機能の充実が求められている」というものでした.確かにPDFは通読するには良いかもしれませんが、必要な情報を必要な時にサッと取り出すという点から考えるとWEBにはかなわないでしょう.HTMLのpublishingdだけでなく、新しい形の顧客とのコミュニケーションがどのように進化してゆくかは興味深いところです.逆に私たちも後れを取らないようにしなければなりません.